Wyniki finansowe Lenovo 3Q 2012/13

Rekordowe przychody przed opodatkowaniem wynoszące 246 milionów USD i zyski w wysokości 205 milionów USD


• Rekordowa sprzedaż kwartalna: 9,4 mld USD

• Rekordowe dostawy 14,1 miliona komputerów PC i rekordowy udział w światowym rynku na poziomie 15,9%

• Podstawowy zysk na akcję: 1,99 centa USD, czyli 15,42 centa hongkońskiego

• Rezerwy gotówkowe netto 4,2 miliarda USD (na 31 grudnia 2012 r)



HONGKONG, 30 stycznia 2013 r. Grupa Lenovo poinformowała dzisiaj o swoich wynikach za trzeci kwartał roku finansowego zakończony 31 grudnia 2012 r. Był to najlepszy kwartał w historii firmy Lenovo, która nadal wyprzedzała rynek we wszystkich regionach, odnotowując rekordową sprzedaż, dochód przed opodatkowaniem i zyski. Firma Lenovo kontynuowała starania o zajęcie pozycji czołowego producenta komputerów PC i nowego globalnego lidera w dziedzinie urządzeń PC Plus, osiągając po raz kolejny rekordowe wyniki sprzedaży kwartalnej w wysokości 9,4 mld USD, co stanowi wzrost o 12% w ujęciu rok do roku.



Lenovo jest najszybciej rozwijającym się dużym producentem komputerów PC już od 13 kwartałów z rzędu. Firma IDC uznała ponadto Lenovo za trzeciego w skali światowej producenta „inteligentnych urządzeń łączących się z siecią”, takich jak tablety, komputery PC i smartfony. Jednocześnie firma Lenovo odnotowała kolejny rekordowy kwartał pod względem dochodu przed opodatkowaniem, który wyniósł 246 milionów USD. Dowiodła tym samym, że wzrost dochodów jest możliwy również w okresie tak dynamicznego wzrostu.



Dochody Lenovo za trzeci kwartał również okazały się rekordowe i wyniosły 205 milionów USD, co stanowi wzrost o 34% w ciągu ostatniego roku. Marża brutto wyniosła 11,8%. Zysk brutto za trzeci kwartał roku finansowego wzrósł w ujęciu rok do roku o 15% do 1,1 miliarda USD, a zysk operacyjny w tym okresie wyniósł 243 miliony USD, co stanowi wzrost o 26% w ujęciu rok do roku. Podstawowy zysk na akcję w trzecim kwartale roku finansowego wyniósł 1,99 centa USA, czyli 15,42 centa hongkońskiego. Rezerwy gotówkowe netto na dzień 31 grudnia 2012 r. wyniosły łącznie 4,2 miliarda USD.



W dalszym ciągu sprawdza się realizowana przez firmę strategia ochrony i ataku (ochrony zysków w postaci globalnej produkcji komputerów PC dla użytkowników indywidualnych oraz działalności na rynku chińskim, a jednocześnie ataku na trzy obszary dynamicznego wzrostu — rynki wschodzące, globalny rynek konsumencki i produkty PC Plus, takie jak smartfony, tablety i inteligentne telewizory). W tym kwartale działy prowadzące „atak” przyniosły firmie 50% przychodów. Stanowi to znaczny wzrost od poziomu sprzed czterech lat, gdy firma rozpoczęła realizację tej strategii, a przychody z tych działów składały się na 32%. Kolejnym świadectwem stabilności firmy są wyniki Grupy Mobilnego Internetu i Cyfrowego domu (Mobile Internet and Digital Home, MIDH) oferującej smartfony, tablety i telewizory inteligentne. W tym kwartale grupa pobiła rekord, osiągając 11% przychodów całej firmy, co stanowi wzrost o 77% w ujęciu rok do roku. Ponadto po raz pierwszy rentownością może pochwalić się dział smartfonów w Chinach.



W trzecim kwartale roku finansowego dostawy komputerów PC Lenovo wzrosły o 7,9%, zapewniając firmie rekordowy udział w rynku na poziomie 15,9%*, pomimo trudnej sytuacji gospodarczej, w której cały rynek odnotował spadek 7,8% w ujęciu rok do roku. Już 15. kwartał z rzędu firma rozwijała się szybciej niż branża. Grupa Lenovo odnotowała wzrost udziału rynkowego w każdym regionie, w każdej kategorii produktowej oraz w każdym segmencie klientów.



Głównym czynnikiem sukcesu firmy jest wzrost organiczny, ale akcjonariuszom warto przypomnieć o finalizacji przez Lenovo spółek joint venture i przejęć zapowiedzianych w poprzednich dwóch kwartałach. Są to między innymi strategiczne partnerstwo z EMC obejmujące spółkę joint venture z działem EMC Iomega, przejęcie CCE, czołowej firmy z branży PC+ w Brazylii, a także przejęcie Stoneware — amerykańskiej firmy z branży usług w chmurze. Firma informuje także, że integracja wszystkich fuzji i przejęć zapowiedzianych w ciągu ostatnich trzech lat postępuje pomyślnie, a w wielu przypadkach nawet szybciej, niż to zakładano w planach.



Firma Lenovo dokonała niedawno reorganizacji swoich działów rozwoju produktów oraz łańcucha dostaw, tworząc dwie nowe grupy: Lenovo Business Group, która będzie się koncentrować na masowej produkcji komputerów PC oraz urządzeń do mobilnego korzystania z Internetu i produktów cyfrowych, a także Think Business Group, która będzie oferować wymagającym konsumentom oraz przedsiębiorstwom produkty marki Think. Obecnie firma Lenovo jest dwa razy większa i dużo bardziej zróżnicowana niż dwa lata temu, gdy powstała jej dotychczasowa struktura. Doskonale wspierała ona działalność Lenovo, gdy firma koncentrowała się przede wszystkim na rynku PC w Chinach oraz globalnym rynku PC dla biznesu. Obecnie firma zajmuje mocną pozycję na światowych rynkach urządzeń konsumenckich i mobilnych oraz na rynkach wschodzących. W związku z tym z wyprzedzeniem zainicjowano zmianę, mającą na celu dalsze stymulowanie wyników działalności w tym zakresie, wyprzedzanie oczekiwań klientów, a jednocześnie sprzyjanie szybkości, elastyczności i innowacyjności.



Na niedawno zakończonym pokazie Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas firma Lenovo po raz kolejny wykazała się innowacyjnością stanowiącą jej przewagę konkurencyjną i czynnik przyszłego wzrostu. Firmę wyróżniono na CES rekordową liczbą 50 nagród, w tym kilkoma nagrodami za najlepszy produkt na pokazie. Na imponującą ofertę innowacyjnych produktów złożyły się między innymi IdeaCentre Horizon — 27-calowy komputer stołowy, ThinkPad Helix — najnowszy rozkładany notebook Lenovo dla użytkowników biznesowych, a także smartfon K900 z procesorem Intel. Wszystkie te urządzenia z pewnością będą cieszyć się popytem wśród klientów i przyczynią się do dalszego wzrostu wyników Lenovo.



„Dzięki pomyślnej realizacji strategii ochrony i ataku firma Lenovo uzyskała w minionym kwartale nie tylko rekordowe przychody, zyski i udział w globalnym rynku PC, ale także odnotowała niezwykle wysoki wzrost działów odpowiedzialnych za smartfony i tablety. Co więcej, rentowna stała się nasza ogólnoświatowa działalność w segmencie tabletów, a także sprzedaż smartfonów w Chinach” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo Group. „Przechodzimy do epoki PC Plus, a firma Lenovo zbudowała już jej solidne fundamenty. Nowa struktura przeniesie naszą zróżnicowaną działalność na nowy poziom. Jesteśmy przekonani, że możemy odnieść sukces dzięki zróżnicowaniu i zostaniemy liderami pod względem innowacyjności w epoce PC Plus”.